tisdag, september 26, 2006

Hur gör du?

Jag fnissade igenkännande då jag sittande på pendeltåget på väg hem läste följande:

Hemma i huset har vi ett rum med skinnsoffa och fem rejäla bokhyllor. Vi kallar det biblioteket. Barnen tycker att det låter fånigt – bibliotek finns på skolan och i stan. Bland kompisarna är det inte alls normalt att ha ett bibliotek hemma. Hellre då minibiograf eller spa. Ungarna är dessutom kritiska till mitt boksamlande: varför har du så många böcker, du läser dem ju aldrig där har de onekligen en poäng. Ytterst få titlar som samlar damm i mitt hemmabibliotek kommer sannolikt att bli lästa på nytt (och ärligt talat så har en hel del aldrig någonsin öppnats). Me de flesta får ändå stå kvar. Det är ju så oerhört svårt att kasta bort böcker!

Populär Historia 10/2006

Jo, jag kände väldigt mycket igen mig. Men du!? Hur gör du? Har du också olästa böcker väntande? Som du har lovat dig i åratal att du ska ta itu med snart. När läste du sist om någon bok från ditt eget bibliotek? Och hur många böcker har du kastat eller burit till antikvariat för att frigöra plats för nya?

Dalibor

2 kommentarer:

Blogger Historia på Fredrika Bremergymnasiet sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

oktober 03, 2006  
Blogger Historia på Fredrika Bremergymnasiet sa...

Känner naturligtvis igen mig... Har högar av olästa böcker och hyllmeter med lästa böcker som aldrig kommer att läsa igen.

Märker dock att jag har en slagsida åt oläst facklitteratur, medan den mesta skönlitteraturen jag har på hyllorna är läst. Tror lite det har att göra med vilken typ av böcker jag läser respektive köper mest, och på vilket sätt jag köper dem.

Köper nog mer facklitteratur (trist ord - finns det ett bättre?), samt att jag köper den i ganska stor utsträckning "för att läsa senare". Skönlitteratur köper jag oftast efterhand - när en bok är utläst köper jag en ny. Det är sällan jag köper romaner "för att läsa senare nån gång".


Författaren Nick Hornby har en ganska roliga krönika i litteraturmagasinet The Believer, där han listar och skriver om dels de böcker han köpt, och dels de han har läst. Och det är sällan som samma bok är på båda listorna...

Peter

oktober 03, 2006  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida