onsdag, januari 21, 2009

Följ stadens utveckling genom historien.

Hittade det här på lektion.se - tycker att det är en lysande idé så vill därför dela med mig. Kan ju kanske göras enklast som en blogg. Känns som om det ger en möjlighet för eleverna att få en helhetsbild av det historiska förloppet. Kan ju också välja städer från runt om i världen. 

Också ett bra verktyg inför betygssättning- kan ju vara det som avgör VG eller MVG. De ambitiösa får något utanför ordinarie lektioner att fördjupa sig med. Dock kanske viktigt att alla väljer olika städer så att man inte kan "inspireras" för mycket av vad ens klasskompisar skriver. Kanske ska man som lärare välja ut 30 städer jämt fördelade mellan kontinenterna så att det också blir en geografisk spridning?

"Följ stadens utveckling genom historien.

Du har valt en stad och din uppgift är nu att följa stadens utveckling från dess grundande fram till idag. Meningen är att du ska skriva kontinuerligt under hela läsåret. Alltså följer du staden genom de årtal som vi går igenom och inte längre. Existerar inte staden mailar du mig och meddelar detta.

Tanken är att du ska när läsåret går mot sitt slut ha ett häfte om ”din” stad färdigt. Det är svårt att säga exakt hur mycket ni ska skriva totalt eftersom alla har valt olika städer. Totalt ska de i falla fall övertiga 6 sidor text exlusive bilder. Ni ska skicka in texten ni producerar kontinuerligt till mig under läsårets gång.

- 3000 f.Kr- 1000 e.Kr 
- 1000- 1500 in senast vecka 
- 1500- 1700 in senast vecka 
- 1700- 1800 in senast vecka 
- 1800- 1900 in senast vecka 
- 1900- 2009 in senast vecka 
- Framsida in senast vecka 

Namn________________
Stad_________________________"

Peter

2 kommentarer:

Blogger Historia på Fredrika Bremergymnasiet sa...

En mycket intressant arbetsuppgift. Jag kommer nog att testa den. Eleverna måste stimuleras med hjälp av självständiga arbetsuppgifter.
Några frågor man kanske ändå borde ställa för att klara oklarheter:
- Ska elever arbeta med detta helt och hållet hemma eller är du villig att avsätta en del av lektioner till detta?
- Vilka källor rekommenderar du att eleverna ska använda? Jag kan tänka mig att många städer har en bra historisk beskrivning på sitt nationella språk men inte på det språket eleverna kan hantera.
- Finns det möjlighet att blanda städer med mindre länder (Schweiz, Andorra, San Marino etc.) ?

Att följa ett tema (arkitektur, krigsteknik, båtbyggande etc.) genom epokerna är alltid ett lämplig arbetsuppgift för elever att ta sig an.

Dalibor

januari 24, 2009  
Blogger Tollmar sa...

Kan nog tänka mig att avsätta en lektion efter varje tidsepok. Blanda små länder och städer - vet inte. Är ju lite olika förutsättningar (fr a när man kommer längre fram i tiden). Städer har ju inga politiska system, lagar etc som länder har. Källor får de själva fixa. Ett tillägg till uppgiften kan ju också vara att vissa saker ska finnas med för att man ska kunna uppnå ett visst betyg, t ex sammanfatta skillnader mellan olika tidsperioder och analysera varför staden utvecklats åt ett visst håll. Kom också på att amerikanska städer inte kan finnas med.

januari 26, 2009  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida