onsdag, juni 14, 2006

Historia som ett kärnämne!?

En längre tid har en debatt pågått om historia - en 50 poäng kärnämne kurs på

http://educationforum.ipbhost.com/index.php?showtopic=231&pid=65295&st=0&#entry65295

Igår den 13.6. har Anders Macgregor, hi-lärare från Hvitfeldtska gymnasiet sammanfattat sin syn på denna kurs på denna plats. Det skulle vara bra om flera av oss tog del av hans tankar. Och med våra egna funderingar bidrog till att skapa en levande debatt i ämnet.

Kanske får vi en bättre historieundervisning genom att utbyta idéer och erfarenheter på detta sätt.

Dalibor

1 kommentarer:

Blogger Anders MacGregor-Thunell sa...

Det är glädjande att Historia äntligen har blivit ett kärnämne! Det borde det ha varit från början. Jag glädjer mig också över en ökad betoning på den svenska och nordiska historien eftersom det är en förutsättning att kunna sin egen historia för att kunna förstå vad som händer i övriga världen. Men sedan är det ju en del andra saker som just nu bekymrar mig lite:
• Tid för Historia 1 (50 poäng) - Det är viktigt att varje skola får tillräckligt med tid för att kunna behandla denna kurs på ett vettigt sätt. Eftersom våra skolledare ofta stirrar på antalet poäng (som ofta översätts i ett visst antal timmar) så kan det bli mycket knappt om tid - otillräckligt för att klara en kurs med ett sådant digert program. Därför måste man låta innehållet styra antalet timmar inte poängen. Jag hoppas att Skolverket rent centralt kommer att inse sitt misstag och så småningom upphöja kursen till 100 poäng så att våra skolledare vågar ge kursen den tid den förtjänar!
• Tid för samtliga kurser - För att det skall vara möjligt att erbjuda samtliga kurser i Historia: Historia 1, Historia 2, Historia 3 och Historia 4 så ser det ut som om man - måste starta Historia 1 under den första terminen i Årskurs 1 och att man - måste parallellköra delar av Historia 3 och Historia 4 om man lägger ut ungefär 2 lektionstillfällen per vecka (vilket är ganska vanligt vid våra gymnasieskolor idag).
• Betyg - Skolverket ger oss beskedet att betyg skall sättas i ämnet Historia. Läser man flera kurser i Historia så skall ett betyg sättas i ämnet när den sista kursen är avslutad. Detta enda betyg blir då ämnesbetyget. Frågan som uppstår här är - skall det sättas ett betyg i ämnet som bygger på samtliga kurser, dvs. man har gått igenom samtliga tidigare resultat och sätter ett betyg som visar på elevens insats i samtliga kurser eller skall betyg sättas endast på den sista kursen som då också blir ämnesbetyget? Det verkar ganska självklart att de tidigare insatserna skall vägas in, men vad händer med elever som byter skolor, program, lärare etc... skall vi då begära mer detaljerade genomgångar av elevens insats (det kan ju vara en elev som ligger snubblande nära ett MVG i Historia 1 men som tilldelas betyget VG - detta kommer ej att synas i den nya klassen...)? Här finns inga klara direktiv från Skolverket.
• Nya läromedel - Vi kommer behöva nya läroböcker för samtliga kurser. De äldre böckerna kommer att räcka under en viss tid men de nya betoningarna på vissa områden kräver nytt material. Det skall bli intressant att se hur våra läromedelsförlag möter detta behov under de närmaste åren...

Detta var några samlade tankar - vad tycker du?

juni 22, 2006  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida