Veterans history project
Förra våren besökte jag Library of Congress. Med enorm budget och 4500 medarbetare är detta ett synnerligen resursstarkt bibliotek.
Ett av projekten jag bekantade mig med är "Veterans history project" som leds av Taru Spiegle, bördig från Åbo. Databasen innehåller mycket intervjuer som möjligen skulle kunna nyttjas av våra elever. T.ex. i samband med diskussioner om Vietnamkriget.
http://www.loc.gov/vets/sights.html
Matz
Ett av projekten jag bekantade mig med är "Veterans history project" som leds av Taru Spiegle, bördig från Åbo. Databasen innehåller mycket intervjuer som möjligen skulle kunna nyttjas av våra elever. T.ex. i samband med diskussioner om Vietnamkriget.
http://www.loc.gov/vets/sights.html
Matz
2 kommentarer:
På vilket sätt skulle man kunna engagera våra elever i ämnet historia i utnyttjande/användande av dessa resurser? Har du några förslag?
Dalibor
Förutsättningen är en kunskapsbas där den här typen av källa kan utgöra problematisering, fördjupning eller inlevelse.
Förstår att detta svårligen låter sig genomföras inom gymnasieskolans ram.
Matz
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida