fredag, april 21, 2006

Elevbloggar

Låter mina elever hålla igång en historieblogg under resten av terminen. Ska välja ett ämne som bloggen ska handla om och har sedan satt upp kriterier för hur jag bedömer kvaliteten (kvaliteten på ämnet de valt, nivån på inläggen, antal inlägg, kommentarer till andras bloggar). Har sagt till dem att den enklaste vägen förmodligen är att läsa en historisk bok, och sedan skriva på bloggen varje gång de läst i den (kort sammanfattning, vad de tyckte, vad nytt de lärde sig, vad det fick dem att fundera över etc). Men vissa har valt att t ex fördjupa sig i Iran-Irakkriget och kommer att läsa olika artiklar som de kommer att kommentera.

Har nyss startat så just nu är det ganska tomt (21 april) men de finns att beskåda på http://www.tollmar.com/skola/nv2c/bloggar.htm

Peter

2 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Hej
Jag heter Johan Romin och är TV-producent på UR. Jag gör program om historia. Har gjort serien Ramp om historia www.ur.se/ramp som handlar om historia under 1900-talet. Ert bloggprojekt om historia verkar väldigt spännande! Vore kul att höra lite mer om det. jag såg att några av eleverna är intresserade av Vietnamkriget. Om du vill kan jag komma ut till er skola och visa min dokumentär om kriget som jag spelade in på plats i Vietnam 2004. http://www.ur.se/ramp/historia2/vietnam.php

Bästa hälsningar Johan Romin

april 26, 2006  
Blogger Unknown sa...

jag har e-mail också, glömde skriva in det

jrn@ur.se


Johan

april 26, 2006  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida