söndag, juli 29, 2007

KRIG OCH KULTUR

Det är nu ganska många månader Matz stoppade ”Krig och kultur ” av engelsmannen John Keegan i mina händer. Den låg länge på en hylla oöppnad. Men som tur är har lärare en lång sommarlov.

Keegans styrka ligger inte så mycket i stilen eller förmågan att framkalla starka bilder, utan snarare i de kyliga analyserna, de djupa kunskaperna och oväntade insikterna, skriver Peter Englund på omslaget. Och visst är det så!

Man får kunskap om den ritualiserande krigsföringen bedriven av forntida härar. Och hur grekerna hade avritualiserat drabbningarna genom sina snabba, kropp mot kropp anfall.

Man får läsa om den oförlåtande brutalitet romarna hade begagnat sig av då de bekämpade fiender.

Man får en insikt om hur ideologisering av krigsföringen började med Muhammeds läror som skulle spridas med hjälp av svärd. Etc.

Men framför allt får man omvärdera Clausewitz bevingade ord att krig är fortsättning av politiken med andra medel till att inse att krig har mera med kultur än politik att göra.
Har det?

"Krig och kultur" är en läsvärd bok som borde läsas av flera. Den ger så många aha-upplevelser att dess längd till slut inte är något hinder alls.

Dalibor

2 kommentarer:

Blogger Historia på Fredrika Bremergymnasiet sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

augusti 16, 2007  
Blogger Historia på Fredrika Bremergymnasiet sa...

Det här inlägget måste jag kommenetera. Redan för tjugo år sedan läste jag "The face of battle" och imponerades för att boken var så annorlunda annat jag läst inom fältet. Den rekommenderas verkligen och förefaller modern även om den skrevs på 70-talet. Här går att spåra likeheter med Poltava / Peter Englund och Culloden / John Prebble. Det är just när Keegan försöker anlysera han är som bäst - visst skriver han deskriptiv historia också. "First world war" finns på gymnasiebiblioteket men man kan lika gärna läsa någon annan bok för att tillgodose sig perioden. När jag sedan läste på FHS förekom Keegan ofta på kurslitteraturslistorna.

Vad är det då med Keegan?

Först och främst är Keegan tvärvetenskaplig. Han använder rön från många fält. Psykologi, sociologi, arkeologi, religionsvetenskap etc. etc.. Detta berikar och gör det möjligt att finna nya vinklar. Ofta är det historia "underifrån" på mikronivå men det kan lika gärna vara försök att förklara överliggande företeeelser och förändringar.

I "krig och kultur" tar sig Keegan an en stor och viktig fråga. Vad är krig och varför uppstår de?

Med utgångspunkt i hur Clausewitz tolkats söker Keegan förklaringar. Att krig skulle vara en (naturlig?) fortsättning på politik med andra madel förkastar Keegan och menar att det är i kulturen vi måste söka svaren. Han är inte alltid nådig med Greker, Romare, Samurajer, Mamelucker Zuluer och den sena västerländska kulturen vilken med teknisk utveckling hotar mänklig existens över huvudtaget. Men kultur är föränderlig. På så sätt kan vi tänka oss en framtida kultur där det destruktiva och förgörande kriget blir omöjligt. På vägen får man massor av historia ur ett lite annat perspektiv. Berikande - rekommenderas varmt.

Matz Flodin

augusti 16, 2007  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida