måndag, december 06, 2010

De andras liv

När jag tänker efter så har mina inlägg handlat ganska ofta om kommunismen. Och om DDR. Så även denna gång.

Det är inte så länge sedan svensk tv visade filmen ”De andras liv”. Filmen beskrevs i en tidning innan visningen med följande mening: ”En absorberande och skrämmande bit av nutidshistoria som lyckas förmedla en stämning som säger mer om det vidriga förtryck det östtyska folket levde under fram till 1989 än hundra historieböcker”. Filmen handlade om en östtysk agent som omvandlades från en tuff förhörsledare till en engagerad medmänniska när han får uppdrag att avlyssna och spionera på en dramatiker och dennes vackra skådespelande hustru. Bit för bit blir denne på avstånd involverad i de avlyssnade liv kanske också på grund av sin ensamma och meningslösa tillvaro.

Jag vill inte avslöja hur filmen slutar. Jag vill inte förstöra spänningen för dem som ska se filmen. För att se den rekommenderar jag starkt.

Dalibor


1 kommentarer:

Blogger Historia på Fredrika Bremergymnasiet sa...

Ja, det är en mycket bra film. En del elever tyckte att den var sevärd.

Magnus

mars 25, 2011  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida